Leuk dat je naar mijn ‘profiel’ kijkt. Ik hoop dat we wat voor elkaar kunnen betekenen!
Het lijkt wel alsof voor mij alle relevante lijntjes na al die jaren als Directeur, RvB lid en DGA bij elkaar komen: digitaal, HR, marketing, strategie, change, leiderschap en governance. Lijntjes die je nodig hebt om anno 2019 vooruit te kijken én up to date te blijven.
Allemaal, bij uitstek, mijn persoonlijke lijntjes. Lijntjes die bovenal geïntegreerd zijn.
In het kort:
– Achtergrond: ICT, HR, Organisatiekunde, Communicatie, maar ook MBA (Nyenrode)
– Ervaring: uiteenlopende bedrijven (o.a. kapitaalgoederen, retail, gezondheid/zorg, ICT, E-commerce, media, grafisch, transport, telecom, marketing) en nu NCD en Food2Smile als focus
– Rollen: Directeur (incl familiebedrijven), RvB lid (beursgenoteerd), DGA diverse bedrijven, Commissaris (incl One Tier), bestuurlijke ervaring in not-for-profit
– Bijzonder: verleider/omleider, auteur (o.a. Digitale Diarree, Handboek E-commerce, CRM en Internet, Een Vitale Organisatie, NetwerkBijbel, Leiderschap 2020, Sleutel tot het succesvol veranderen van je organisatie, Digitaal Leiderschap) en Infotainer/Inleider

Hoe dat bij elkaar is gekomen? Zoals recent een journalist het beschreef:
“De loopbaan van Gerard van Vliet is op zijn minst divers te noemen. Met een studie Personeel en Organisatie aan de Sociale Academie, een studie Communicatiewetenschappen (Universiteit van Utrecht) en Organisatieontwikkeling (Leiden), waren zijn eerste twee banen nog wel logisch: vakbondsleider bij de Vervoersbond CNV (zeven jaar) en Hoofd P&O bij de Nederlandse Omroep Stichting (vijf jaar). Bij die laatste was hij overigens ook verantwoordelijk voor de prille ICT uitdagingen, met een uitstapje naar de Eurovisie in Genève (selectie kantoorautomatisering) en Europa TV (ook daar ICT uitdagingen genoeg). Pandata (Organisatie en Informatie) gaf als volgende stap een docentschap Informatiekunde en uitdagende ICT gerelateerde adviesopdrachten (zorg, telecom, transport/logistiek). Diverse directiefuncties (in oa retail, kapitaalgoederen, handel, direct marketing en grafische wereld) als crisismanager (allemaal met een ICT accent) en de start van zijn eigen bedrijven (oa media, Health promotion en ICT) maakten zijn basisprofiel compleet.
In 1993 gooide Gerard van Vliet het over een volledig andere boeg. Hij trad bij de beursgenoteerde uitgever Wegener aan als lid van de Raad van Bestuur, met als specifieke verantwoordelijkheden direct marketing, ICT/nieuwe media en ‘International Affairs’. Het was een tijd waarin Van Vliet kennismaakte met de mogelijkheden van het (toen nog prille) internet en het woord ‘Digibeet’ lanceerde. Hij verliet Wegener eind 1995 om een aantal internet gerelateerde bedrijven te starten en vervolgens ook te verkopen. In 2011 kwam hij aan boord als algemeen directeur bij de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD). Aan zijn ondernemingslust is overigens nog geen einde gekomen, getuige het feit dat hij in 2015, samen met zijn echtgenote, de Social Enterprise Food2Smile oprichtte (zie Food2Smile.nl). Deze producent van gezondere snacks en snoep is inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met een indrukwekkende klantenkring. Recent werd het bedrijf nummer 7 op de lijst van 40 meest inspirerende bedrijven van Nederland.
Gerard investeert in en staat bedrijven bij waar innovatie en digitale transformatie centraal staan. Vaak in de rol van (one Tier) commissaris. Gerard is bovendien een zeer verdienstelijk Infotainer en auteur van diverse (management)boeken, onder anderen over vitaliteit, Change en Leiderschap. Zijn boek ‘Digitaal Leiderschap’, de opvolger van de bestseller ‘Digitale Diarree’ uit 1997, is net verschenen.”
Ik heb de mazzel gehad dat ik in al die jaren zowel qua strategie als executie heel veel ontwikkelingen op topniveau (mede) heb mogen vorm geven. Van teletekst en videotex, naar internet en écht digitaal. De NCD is natuurlijk een omgeving waar ik een hele mooie bijdrage heb kunnen leveren aan bewust en positief leiderschap/governance. Met artikelen en boeken over leiderschap (‘Leiderschap 2020’), Change (‘De Sleutel tot het succesvol veranderen van je organisatie’), Digitale transformatie (‘Digitaal Leiderschap’). Maar ook nieuwe initiatieven, zoals de NCD Academy, programma’s als Dynamic Leadership en de Change Master opleiding, de community Commissarissen.nl en uiteraard dit initiatief voor Digitale Commissarissen.
Nu Food2Smile op eigen benen gaat staan, en mijn rol zich ‘beperkt’ tot de STAK, heb ik weer ruimte voor een uitdagend commissariaat. Een commissariaat waar ik échte meerwaarde kan hebben bij het realiseren van nieuwe business modellen en de onlosmakelijke digitale transformatie. Ik ben overigens ingeschreven in het RCBM register als geregistreerd commissaris (zie rcbm.nl)
Wil je mij bereiken: 0653152622 of gerard@integration.nl