Selecteer een pagina

De juiste digitalisering maakt starre, dichtgeregelde organisaties flexibel en wendbaar.
En het leidt tot ongekende inzichten en transparantie in communicatie.
Ik wil dit stimuleren in ieder soort organisatie.

Zou ik een digitale commissaris kunnen zijn? En zo ja, voor wat voor soort organisatie?
Mijn ervaring ligt in het ondernemerschap.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten ondernemers. Van plaatsgebonden en regionaal naar landelijk of internationaal.
Een ZZP-er in de bouw is een ondernemer, een winkelier met een winkel in garenbandjes is een ondernemer. Maar ook een DGA van een handels bedrijf met deel-productie wat uit China importeert en merkproducten in heel Europa en het Middel Oosten, met buitenlandse vestigingen en vele stakeholders is een ondernemer.
Ik schaar mijzelf onder de laatste categorie.

De successen heb ik te danken aan het type ondernemerschap van nauwe betrokkenheid, gevoel houden met de werkprocessen, de mensen die het moeten doen, de klanten, de branche, de kern partners zoals strategische leveranciers. Eerlijk zakendoen met een lange termijn visie, doelgericht met oog voor resultaat en talent.
Mijn kracht blijkt te zijn het vermogen om mentaal te kunnen stuiteren van strategie naar operaties en weer naar strategie. Steeds weer de vertaalslag maken met een dosis creativiteit en inschattingsvermogen. Natuurlijk gaat het ook wel eens mis omdat je snel besluiten neemt en handelt. Maar dat doe ik onder de voorwaarde dat de organisatie flexibel is ingericht en snel kan wenden.
Corporates of in ieder geval de CEO van een corporate wordt ook wel ondernemerschap verweten. Wat ik hier en daar zie is dat de leiding te los staat van de organisatie en werkvloer: te druk met andere zaken bezig is om zich echt als ondernemer te kwalificeren.
Dit geldt al helemaal voor de RvC’s. Hierbinnen is het ondernemerschap erg lastig, zo niet “ongepast”. Hoe blijf je als ondernemer-commissaris op je handen zitten als je ziet dat de handen uit de mouwen moeten worden gestoken.
De beste verdediging daartegen is behoudendheid en verschuilen achter de regels. Of dat nou werkt…
Ik heb zelf traditionele ICT bedrijven opgericht en uitgebouwd. Momenteel ben ik DGA van een digitaal platform. Een moderne Tech-start-up die hard op weg is om disruptief of kracht bijzettend een hele branche op z’n kop te zetten. In positieve zin.
Het interessante van digitalisering is dat het veel bijvangst heeft. Deze bijvangst heeft vaak meer impact dan het oorspronkelijke oogmerk. Een van die “onverwachte” effecten is bijvoorbeeld dat het mensen weer verweeft met hun omgeving.
Bij een goede digitalisering blijft de technologie op de achtergrond en werkt het intuïtief. Het verbindt niet alleen gegevens maar ook mensen. Er ontstaat nieuwe ruimte en we ontwikkelen nieuwe vormen van gedrag.
Een foute benadering is het analoge proces digitaal maken. Dus in feite werken zoals je het altijd al deed maar dan digitaal.
Ik ben geen techneut maar ik weet hoe techniek werkt. Ik zie welke aanpak werkt, welke niet. Ik zie hoe digitalisering een organisatie, de mensen een andere wereld in brengt en een organisatie Interactief maakt met haar omgeving. Digitalisering geeft een andere kijk op KPI’s. Het geeft ook commissarissen een lijntje naar de kern van hun organisatie.

Het lijkt mij uitermate interessant om dit samen met een team uit te werken, uit te dragen en in te zetten in raden van commissarissen, ongeacht het type organisatie.